Model logistyki sklepu w Internecie

W każdym sklepie internetowym jednym z kluczowych pytań, na które trzeba udzielić odpowiedzi jest to, jaki model logistyczny powinno się wybrać. Odpowiedź na takie pytanie wymaga analizy indywidualnych możliwości firmy. Dotyczy to między innymi możliwości finansowych, technologicznych czy miejsca realizowania działalności.

 

Przy analizowaniu potrzeb firm internetowej w zakresie działań logistycznych niezbędne jest dopasowanie wybranego modelu do posiadanej wiedzy dotyczącej dostawców zajmujących się obsługą firm internetowych. Im większa jest wiedza właściciela firmy internetowej, tym łatwiej jest podejmować korzystne dla firmy decyzje. Warto jest z tego powodu by zapoznać się z szerokim zakresem dostępnych na rynku opcji w zakresie modeli logistycznych, które można wybrać dla firm internetowej. Jednym z modeli logistycznych, które mogą być przyjęte przez firmę internetową jest korzystanie z własnego magazynu. Jest to model wykorzystywany powszechnie przez sklepy stacjonarne, co sprawia, że dla wielu właścicieli sklepów internetowych staje się pierwszym wyborem. W takim modelu logistycznym towary są zamawiane u dostawców, trafiają do magazynu sklepu, a gdy pojawia się zamówienie od klienta wówczas przygotowywana jest przesyłka. Jednym z plusów takiego rozwiązania jest posiadanie wszystkich towarów z oferty sklepu na stanie magazynowym. Pozwala to na natychmiastowe zrealizowanie każdego zamówienia.

 

Wykorzystanie towarów posiadanych przez dostawców 

Innym rozwiązaniem w stosunku do posiadania własnego magazynu, gdzie przechowywane są wszystkie zamówione towary jest oferowanie towarów, które dostępne są stale w ofertach dostawców, z którymi współpracuje sklep internetowy. Jest to model, który wymaga już bardziej rozbudowanej logistyki. Wynika to z faktu, że logistyka sklepu internetowego wpływa bezpośrednio na czas, w którym dostawca zapewni towar. Albowiem nie wszystkie albo niewielka część towaru znajdują się w magazynie sklepu. Gdy zamówienie od klienta pojawi się wówczas sklep realizuje zakup u dostawcy. Minusem takiego rozwiązania się jest integracja systemu sprzedaży sklepu z systemem sprzedaży dostawcy. Konieczne jest również bardzo duże zaufanie do dostawcy. Natomiast plusami takiego rozwiązania jest brak konieczności posiadania dużego lokalu, powierzchni magazynowej oraz środków finansowych na zakup towaru.

 

Wysyłka towaru bezpośrednio od dostawcy

Jeszcze innym rozwiązaniem przy realizowaniu sprzedaży przez sklep internetowy jest wykorzystanie możliwości realizowanie przesyłek do klientów bezpośrednio przez dostawcę. W takim modelu sklep nie zamawia towaru od dostawcy po otrzymaniu zamówienia od klienta, który trafia do sklepu. Dostawca realizuje bezpośrednio dostawę do klienta sklepu internetowego. Przy zdecydowaniu się na taki model logistyczny trzeba brać pod uwagę, że logistyka sklepu internetowego jest w dużym stopniu uzależniona od zewnętrznej firmy, czy zewnętrznych firm, które są dostawcami. Natomiast można wybierać takich dostawców, którzy są w stanie zapewnić bardzo krótkie terminy realizowania przesyłek do klientów.